هان ای دلِ عبرت بین از دیده نظر کن هان ایوان مدائن را آیینۀ عبرت دان یک ره ز لب دجله منزل به مدائن کن وز دیده دوم دجله برخاک مدائن ران خود دجله چنان گرید صد دجلۀ خون گوئی کز گرمی خونابش آتش چکد از مژگان بینی که لب دجله چون کف به دهان آرد گوئی ز تف آهش لب آبله زد چندان از آتش حسرت بین بریان جگر دجله خود آب شنیدستی کاتش کندش بریان بر دجله گری نونو وزدیده زکاتش دِه گر چه لب دریا هست از دجله زکاة اِستان گر دجله درآموزد باد لب و سوز دل نیمی شود افسرده نیمی شود آتشدان تا سلسلۀ ایوان بگسست مدائن را در سلسله شد دجله، چون سلسله شد پیچان گه گه به زبانِ اشک آواز دِه ایوان را تا بو که به گوش دل پاسخ شنوی ز ایوان دندانۀ هر قصری پندی دهدت نونو پند سر دندانه بشنو ز بُنِ دندان گوید که تو از خاکی ما خاک توایم اکنون گامی دو سه بر ما نه و اشکی دو سه هم بفشان از نوحه جغد الحقّ ماییم به دردِ سر از دیده گلابی کُن دردِ سَرِ ما بنشان آری چه عجب داری کاندر چمنِ گیتی جغد است پی بلبل، نوحه است پی الحان ما بارگه دادیم، این رفت ستم بر ما بر قصر ستمکاران گوئی چه رسد خذلان گوئی که نگون کرده ست ایوانِ فلک وش را حُکم فلکِ گردان یا حُکمِ فلک گردان بر دیدۀ من خندی کاینجا ز چه می گرید گریند برآن دیده کاینجا نشود گریان نی زالِ مدائن کم از پیرزن کوفه نی حجرۀ تنگِ این کمتر ز تنورِ آن دانی چه مدائن را با کوفه برابر نه از سینه تنوری کن وز دیده طلب طوفان این هست همان ایوان کز نقش رخ مردم خاک در او بودی دیوار نگارستان این هست همان درگه کو را ز شهان بودی دیلم ملک بابل، هندو شه ترکستان پندار همان عهد است از دیدۀ فکرت بین در سلسلۀ درگه، در کوکبۀ میدان از اسب پیاده شو بر نطع زمین رخ نه زیر پی پیلش بین شهمات شده نعمان ای بس شه پیل افکن کافکنده به شه پیلی شطرنجیِ تقدیرش درماتگه حِرمان مست ست زمین زیرا خورده است به جای می در کأس سرِ هرمز خونِ دل نوشروان بس پند که بود آنگه در تاج سرش پیدا صد پند نوشت اکنون در مغز سرش پنهان کسری و ترنج زر، پرویز و به زرین بر باد شده یکسر، با خاک شده یکسان پرویز به هر یومی زرین تره آوردی کردی ز بساط زر زرین تره را بستان پرویز کنون گم شد زان گم شده کمتر گوی زرین تره کو برخوان؟ رو «کم ترکوا» برخوان گفتی که کجا رفتند آن تاجوران اینک زیشان شکمِ خاک است آبستنِ جاویدان بس دیر همی زاید آبستن خاک، آری دشوار بود زادن، نطفه ستدن آسان خون دل شیرین ست آن می که دهد رزبن زآب و گِلِ پرویز ست آن خم که نهد دهقان چندین تن جباران کاین خاک فرو خورده ست این گرسنه چشم آخر هم سیر نشد ز ایشان از خون دل طفلان سرخاب رخ آمیزد این زال سپید ابرو وین مام سیه پستان «خاقانی» از این درگه دریوزۀ عبرت کُن تا از درِ تو ز آن پس در یوزه کند خاقان امروز گر از سلطان رندی طلبد توشه فردا ز دَرِ رندی توشه طلبد سلطان گر زاد ره مکه توشه ست به هر شهری تو زاد مدائن بر تحفه ز پی شروان هر کس بَرَد از مکه سبحه ز گِلِ «حمزه» پس تو ز مدائن بر تسبیح گل «سلمان» این بحر بصیرت بین بی شربت از او مگذر کز شط چنین بحری لب تشنه شدن نتوان اخوان که ز ره آیند آرند ره آوردی این قطعه ره آورد ست از بهر دل اخوان بنگر که در این قطعه چه سحر همی راند مَعتوه مسیحا دل، دیوانۀ عاقل جا
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد در جلسه هیأت رئیسه این دانشگاه که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد گفت: عدم وجود چارت سازمانی مصوب مهمترین مشکل پیش روی دانشگاه علوم پزشکی گناباد است.
دکتر رضا احمدی افزود: علیرغم توسعه دانشگاه، چارت سازمانی آن توسعه نیافته و با چارت سازمانی که قبل از ارتقاء به دانشکده داشته مشغول فعالیت هستیم که این امر موجب کمبود شدید اعتبارات به دلیل تامین هزینه حقوق پرسنل قراردادی از محل اعتبارات جاری شده است. وی، کمبود جدی پزشک عمومی، دندانپزشک و بهورز را از چالشهای دیگر حوزه سلامت برشمرد و تصریح کرد: باید با توجه جدی به مسأله حق ثابت متخصصین، زمینه ماندگاری پزشکان متخصص را در مناطق محروم فراهم نماییم. دکتر احمدی، کمبود اعتبارات، کمبود اعضای هیأت علمی بالینی و کمبود فضای فیزیکی مناسب را از مشکلات عمده دانشکده پزشکی عنوان کرد و افزود: با تکمیل ساختمان در حال احداث دانشکده پزشکی و اختصاص مناسب اعتبارات بر اساس شاخصها مشکلات این دانشکده تا حد زیادی مرتفع میگردد. وی با اشاره به قدمت بالا و فرسوده بودن بیمارستانهای۲۲بهمن گناباد و ۱۵ خرداد بیدخت، خواستار اختصاص اعتبارات مناسب برای تکمیل بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی علامه بهلول گناباد شد.
وی همچنین به تشریح وضعیت پروژههای عمرانی دانشگاه پرداخت و افزود: شبکه بهداشت و درمان بجستان، دانشکده پزشکی، سالن ورزشی و خوابگاه دانشجویی از جمله پروژههایی است که با تامین اعتبار لازم و بهره برداری از آن شاهد بهبود شاخصهای حوزه سلامت و وضعیت رفاهی دانشجویان خواهیم بود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان اینکه هم اکنون 1379 دانشجو در 23 رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری عمومی مشغول به تحصیل هستند، اظهار داشت: 2 بیمارستان آموزشی درمانی، یک بیمارستان درمانی، 2 مرکز تحقیقات و 35 پزشک متخصص در حوزه تحت پوشش دانشگاه خدمات ارائه میدهند. دکتر احمدی به وجود چهار دانشکده مستقل و 61 عضو هیأت علمی اشاره کرد و افزود: وجود امکانات و تجهیزات به روز و مناسب در آزمایشگاهها و پراتیکها، وجود فضای فیزیکی کتابخانه منحصر به فرد و فضای مناسب مرکز کامپیوتر مجهز، برخورد مناسب اساتید با دانشجویان و در دسترس بودن اساتید و فراهم شدن فیلد و نیروهای مورد نیاز قبل از درخواست رشتههای جدید آموزشی از مهمترین نقاط قوت دانشگاه در حوزه آموزشی پژوهشی است. وی با بیان اینکه جمعیتی حدود 1500000 نفر در شعاع صد کیلومتری از خدمات این دانشگاه بهرهمند میشوند، به انجام کامل سیستم شبکه در حوزه تحت پوشش این دانشگاه اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر 17 مرکز بهداشتی درمانی و 36 خانه بهداشت به مردم منطقه ارائه خدمت میکند.
:: موضوعات مرتبط:
محلی-منطقه ای ,
,
:: بازدید از این مطلب : 844
مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور گفت: براساس فشار نماینده مجلس مجوزهای لازم برای جابه جایی مسافر درفرودگاه گناباد گرفته شده است
مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور گفت: تامین منابع مالی برای ساخت فرودگاه هایی که توجیه اقتصادی نداشته با مشکل روبه رو است.
محمود رسولی نژاد در زمینه وضعیت دو پروژه فرودگاهی گناباد و مدرس در خراسان رضوی اظهار کرد: این دو فرودگاه از جمله فرودگاه هایی هستند که به طور قطع ساخت آن ها توجیه اقتصادی نداشته اما بر اساس فشاری که نمایندگان مجلس آورده اند مجوزهای لازم برای جابه جایی مسافر برای آن ها گرفته شده است
وی اظهار کرد: این دو فرودگاه هنوز به شرکت فرودگاه های کشور تحویل نشده اما به عنوان تنها نهادی که در حوزه فرودگاهی مشاوره کار می کنیم کمک کرده و مشاوره دادیم و فرودگاه تا این مرحله پیش رفته است.
وی اظهار کرد: برای ساخت این فرودگاه ها باید اعتبار ملی تزریق شود،
شرکت فرودگاه های کشور چون درآمد هزینه ای است و هیچ پولی از هیچ مرجعی برای ساخت فرودگاه ها نمی گیرد به طور طبیعی تلاش و ترجیح ما آن است که درآمدهایش را برای فرودگاه های خود که مردم الان در آن ها خدمت می گیرند و دچار مشکل هستند، سرمایه گذاری کند.
وی گفت: این وضعیت منحصر به همین دو فرودگاه نیست بلکه هر فرودگاهی که با فشار نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساخته شده و توجیه اقتصادی نداشته، ممکن است در تامین منابع مالی با مشکل مواجه شود.وی بیان کرد: اکنون دولت امکان تامین منابع مالی خوبی را برای این بخش ندارد.
رسولی نژاد افزود :اگر اعتباراتی به ما دادند قول می دهیم با اولویت، فرودگاه گناباد، مدرس، سقز و نیز فرودگاه ولی عصر(عج) در ملایر و بروجرد ساخته و تحویل دهیم اما با اعتبارات موجود به طور قطع با مشکل روبه رو هستیم.
وی گفت: اگر اعتبارات لازم در بودجه سال ۸۳ تامین شود امکان آماده سازی این فرودگاه ها در حدی که پروازهای کوچک در آن بنشیند، وجود دارد اما اگر اعتباری تزریق نشود ممکن است همین سرمایه گذاری که تا الان انجام شده از بین برود. به گزارش گنابادتایمز به نقل از تین نیوز
همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی دو فيلم بصورت رایگان در سینما شهر گناباد اكران مي شود به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد، همزمان با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی ، سینما شهر گناباد در روز پنج شنبه دهم بهمن ماه دو فیلم "بوی گندم " و "سگهای پوشالی" را بصورت رایگان برای عموم مردم اکران می نماید
اصولا یکی از شاخص های برخوردار بودن یا همان توسعه یافته گی وتوسعه نیافته گی امکان تامین نیاز های غذایی وپروتئینی برای مردم یک جامعه است .گذشته از آن میزان برخورداری از مسکن مناسب، بهداشت ودرمان عالی،رفاه کافی،آموزش در سطح معمولی نه عالی واشتغال حداقل بخور ونمیر نیز از الزامات یک جامعه برخوردار وتوسعه یافته است.حقیقت قابل مشاهده اینست که در شرایط موجود وفعلی ما نباید چندان به توسعه یافتگی ورسیدن به جوامع صنعتی امیدوار بود اما مهمترین این نیازها نیاز شکم به غذاست که باید برای مردمان تهیه وتامین شود.شاید ارائه سبد غذایی هم در همین راستا طراحی شده است ولی شرایط برای مردم شهرستانها ومناطق کم برخوردار حتی برای تامین نیازهای غذایی چندان مساعد بنظر نمیرسد .اتخاذ شیو های نادرست اقتصادی در 8 سال گذشته مهمترین عامل بوجود آمدن چنین شرایطی شده است وهمچنین تحریمهای ناجوانمردانه کشورهای متمدن مزید علل آنست .در شرایط حاضر وثبات نسبی بازار وکاهش ولع زراندوزان بازارموقع آنست که نرخنامه های قابل استناد ومعقولی برای صنوف مختلف تعیین واعلام عمومی شود .در مقابل رسانه ها ومردم نیز به کوچکترین تغییرات قیمت حساس شده وواکنش نشان دهند.وقتی نرخ کرایه مسیری مشخص است چرا به راننده بیشتر از مبلغ میپردازیم این عادت میشود وبا همه اینگونه برخورد میکند.وقتی یک بسته پنیر از یک کارخانه با یک وزن از یک سوپر تا 500 تومان تفاوت میکند علت چیست.وقتی ..........علت چیست؟!خلاصه اینکه افراد زیادی هستند که سال تا سال گوشت نمی خورند وعده زیادی توان خرید مایحتاج روزانه خود را ندارند ویارانه ها نه تنها وضع را بهتر نکرد بلکه فاصله بین فقیر وغنی را طولانی تر کرد وپله های زیادی به آن افزود.در هر صورت روح امید در مردم دمیده شده است وچه خوبست تداوم یابد.یا حق
فرا رسیدن ماه شریف و پرخیر و برکت ربیع الاول را به امام زمان(عج) و شما دوستان تبریک عرض می کنیم
ربیع الاول است چرا که آثار رحمت الهی و ذخایر برکات خداوندی در این ماه پدیدار می شود و انوار جمال الهی بر زمین و زمینیان می تابد . ولادت رسول اکرم(ص) اشرف و سید موجودات و نزدیک ترین خلق به خدا ، در این ماه بوده است . حلول ماه ربیع الاول، ماه جشن و سرور اهل بيت(ع) مبارك باد.
رسول اکرم(ص) می فرمایند : هر گناهی توبه دارد مگر بداخلاقی ، زیرا آدم بداخلاق از هر گناهی که درآید (و توبه کند) به گناهی دیگر میافتد. ✮ من لایحضره الفقیه
کاروان پیاده زائران امام رضا (ع) که از قاین به سمت مشهد در حرکت بودند در 60 کیلومتری مشهد دچار سانحه گردیدند.
به گزارش صبح توس به نقل از پایگاه خبری سرجو، کاروان پیاده زائران امام رضا(علیه السلام) که از قاین به سمت مشهد در حرکت بودند، صبح امروز در ۶۰ کیلومتری مشهد و حوالی زیارتگاه امامزاده سید محمد(سلام الله علیها)، توسط تریلی بنز دچار سانحه گردیدکه طبق آخرین خبرها تا کنون ۸ کشته بر جای داشته است.گ
به یارو میگن باباتو بیشتر دوست داری یا مامانتو؟میگه مامانتو! به یارو میگن اگه همه ی دنیا رو بهت بدن چیکار میکنی میگه میفروشم میرم خارج! یارو میره تو راهپیمایی میبینه شلوغ بر میگرده فردا بره!
یارو تو اتو بوس یه دختر خوشگل رو میبینه پیاده که میشه شماره ی اتو بوس رو بر میداره!
یارو دو تا دزد میگیره زنگ می زنه به220
یارو میره ماه عسل یادش میره زنش رو ببره ! یارو مهم میشه زیرش خط میکشن تو امتحان میاد!
یارو میره حموم اب جوش بوده با نعلبکی دوش میگیره!
یارو دنبال دزد میکنه از دزده میزنه جلو! یارو بی هوا میاد توی اتاق یهو خفه میشه!
عجيبترين دروغهاي اينترنتي كه كاربران ايراني گفتند و همه باور كردند!!
Hoax يا Hoaxes به اخبار و مطالب و عكسهاي فريبنده ميگويند كه بيشتر جهت شوخي يا تحريف واقعيتي ايجاد شده و منتشر شده باشند. هَوكس را ميتوان «دست انداختن» نيز معني كرد كه از Hocus Pocus يا تردستي گرفته شده است.
موضوع هر هوكس نيز بستگي به هدف سازندهي آن دارد. شوخيهاي معروفي نظير پايان دنيا يا نمايش مشهور راديويي اورسون ولز بر اساس كتاب جنگ دنياهاي اچ.جي.ولز كه اورسون ولز در نقش خبرنگاري با جديت صحنهي حملهي مريخيها را تعريف كرده و چند شهر آمريكا را در هراس فرو برد از نمونه هوكسهاي راديويي در قرن گذشته هستند. دروغهاي آوريل و دروغهاي نوروزي را نيز با اين كه لو رفتهاند اگر ماهرانه و باورپذير طراحي شوند شايد بتوان در زمرهي هوكسها قرار داد مانند شوخي نوروزي روزنامه شرق در مورد كج شدن برج ميلاد.
معمولاً لينك يك خبر يا تصويري خاص به نسبت اهميت خبري آن يا منافع براي توزيعكننده آن، از درجات خاصي از توجه برخوردار است. بسياري از افراد نيز اخبار و برنامههاي تلويزيوني را بيش از هر رسانهي ديگر باور ميكنند و بعضي افراد نيز اينترنت را با همان قياس رواني و ذهني نوعي «تلويزيون» ميپندارند و در نتيجه باور اخبار و عكسهاي هوكس كه معمولاً به صورت حرفهاي تهيه ميشود براي آنان سادهتر ميشود.
در اين زمينه صدها مورد ريز و درشت را ميتوان مثال زد.
در رسانههاي ديگر اين به ندرت اتفاق ميافتد نظير شوخي فردي كه خبر دستگيري كيانوش استقرارزاده در روستاي برره توسط ماموران جمهوري اسلامي را تلفني به مجريان برخي شبكههاي ماهوارهاي فارسي گفته بود و مدتي موجب مزاح شده بود يا خبر غيرواقعي حل معماهاي اينشتاين توسط دختري ايرانيكه ابتدا توسط تلويزيون ايران و بعد در رسانههاي ديگر منعكس شد و مثالهايي از اين قبيل. اما در اينترنت اين موضوع به دليل تراكم اطلاعات و نيز مسائل خاص فني و تكنيكي نظير استفاده از جلوههاي فتوشاپ و نرمافزارهاي گرافيكي بيشتر اتفاق ميافتد و شايد به دليل توسعهنيافتگي اينترنت در ايران مقداري براي عامه باورپذيرتر باشد. اما... :
■ صيغه شيرينترين لذت! در تاريخ 29 فروردين امسال عدهاي از زنان محجبه در اعتراض به بدحجابي در مقابل مجلس تجمع كردند. خبرگزاري مهر عكسهايي از اين تجمع و حواشي آن تهيه كرد. متن تصوير پلاكارد يكي از اين عكسها دستكاري شده و به اين جمله تغيير يافت: «صيغه شيرينترين لذتي است كه نصيب زن مسلمان ميشود»! و به فاصله كمتر از چند روز در صدها سايت ووبلاگ منتشر شد. بسياري آن را در سايت ووبلاگ خود به كار برده و تفسيرهاي متعدد مذهبي و سياسي نيز از آن ارائه دادند. تا جايي كه حتي سعيد ابوطالب نماينده تهران نيز جوگير شده و در مجلس در مورد آن عكس جنجال به پا كرد! هنوز در برخي كليپهاي شبكههاي ماهوارهاي فارسيزبان اين تصوير تحريفشده را به عنوان عكسي مستند از رويدادهاي ايران به كار ميبرند. كاربراني كه با يك نرمافزار خوشنويسي نظير چليپا يا كلك كار كرده باشند يا حداقل قواعد خوشنويسي را بدانند در اولين نگاه و به سادگي متوجه جعل ناشيانهي نوشته ميشوند. مخصوصاً چليپا و نامهنگار و بسياري نرمافزارهاي خوشنويسي ديگر كه فاصلهگذاري نامناسب نقطههاي آن به خوبي مشهود است.
■ پاسارگاد زير آب رفت با انعكاس خبر عمليات ساخت سد سيوند در منطقه تنگهبلاغي و نزديك بناهاي تاريخي استان فارس و نزديك شدن زمان آبگيري آن، موضعگيريهاي بسياري از سوي معترضين در سايتها و شبكههاي مختلف ماهوارهاي انجام پذيرفت. در روزهاي اخير تصاوير دستكاري شدهي فوق را با ذكر اين خبر كه پاسارگاد و مقبره كوروش زير آب رفته است در اينترنت منتشر نمود كه ادامهي ماجرا را ميتوان حدس زد! در اين خبر كه توسط گروهي اينترنتي با عنوان ايران عشق تكثير شده آمده است: «اكنون خبري داريم كه دل هر ايراني عاشق ووطن دوستي را خشمگين و برافروخته ميسازد! چندي پيش سد سيوند در حال آبگيري بود كه با اين كار پاسارگاد، آرامگاه كوروش كبير، اين بزرگمرد آريايي به زير آب ميرود. و اكنون اين اتفاق افتاده است. سد آبگيري شده و آرامگاه كوروش كبير و بخش بزرگي از پاسارگاد در حال فرو رفتن به زير آب است». توضيح اين كه سد سيوند تا اين لحظه هنوز به مرحلهي آبگيري نرسيده است! هر دو يعني هم متن و هم عكسها در اين خبر فريبآميز هستند.
■ مسخ دختر هلندي قضيهي مسخ دختر هلندي به دليل اهانت به قرآنخواني مادرش، از مشهورترين هوكسهاي مذهبي در اينترنت ايراني است كه در سال گذشته اتفاق افتاد. تصوير واقعي مربوط به مجسمهاي ساخته پاتريشيا پيچينيني و از جنس سيليكون و كائوچوو طرحي ژنتيكي در مورد تكامل حيوانات است كه در نمايشگاه آثار وي به نمايش درآمده و از آن عكس گرفته شده است. يك سايت سرگرمي تركي آن را نقل كرده و خبرگزاري آفتاب كه بعداً صحت اين خبر را رد كرد، آن را با تيتر «مسخ به خاطر توهين به قرآن» منعكس و به زودي در صدها سايت و نشريات مختلف تكثير شده و حتي به تعداد زياد از آن فتوكپي و تصوير تهيه و در محافل و شهرهاي مذهبي توزيع شد. خود عكس اصيل بوده و هيچ گونه دستكاري در آن رخ نداده است. اين خبر ضميمهي آن است كه موجب ايجاد اين ذهنيت و باور شده است.
■ كج شدن برج ميلاد اگر چه اين قضيهي برج ميلاد در آستانه نوروز 74 منشاء مطبوعاتي دارد اما در اينترنت نيز به دليل انعكاس آن در سايت روزنامه شرق در همان ساعتهاي اوليه به ويژه از سوي برخي سايتها ووبلاگهاي خارج از كشور كه از قضيهي شوخي نوروزي شرق اطلاع نداشتند و به محتواي طنزآميز آن دقت نكرده بودند با واكنشهاي بعضاً تند سياسي عليه بيكفايتي مسؤولين نظام ايران مواجه شد! چون چند روزي نيز به نوروز مانده بود، اين شبهه براي افراد بيشتر به وجود ميآمد كه خبر واقعي است. اتكاي مطلق به اينترنت و در واقع روزنهي شيشهاي مانيتور به عنوان تنها منبع خبرگيري نيز از آسيبهاي جدي يك رسانه به شمار ميرود.
■ تهران شهر ماهوارهها مدتي اين عكس نيز به عنوان عكسي از تهران كه پشتبامهاي آن را انبوهي از ديشهاي ماهواره پوشانده در سايتها و حتي برخي مطبوعات ديده ميشد. در نگاه اول به خاطر بافت ساختمانها به نظر ميرسد واقعاً تهران باشد اما عكس ظاهراً تصوير شهري در لبنان است. خود عكس واقعي است. خبر غيرواقعي ضميمه و تيتر آن اين گونه القا كرده كه اينجا زاويهاي از تهران است.
إيّاكَ و التَّوانِيَ فيما لا عُذرَ لكَ فيهِ ، فإلَيهِ يَلجَأُ النّادِمُونَ . ( ميزان الحكمة ، ج 10، ص134) از سستى كردن در آنچه كه تو را در آن عذرى نيست بپرهيز؛ زيرا كه پشيمانان به اين خصلت پناه مى برند.
پرچم سه رنگ ایران نشانی والا از هویت ملی و فرهنگ ایرانی است که با رنگ سبز، خرمی و شادکامی با رنگ سپید، صلح و دوستی و با رنگ سرخ نام و یاد فرزندان پاکباز ایران زمین را گرامی داشته است.
به گزارش خبرآنلاین، کتاب «تاریخ پرچم ایران» با عنوان فرعی درفش ایران از باستان تا امروز نوشته و پژوهش دکتر ن. بختورتاش از سوی انتشارات بهجت روانه بازار نشر شد.
ناشر در توضیح کتاب آورده است: «پرچم ملی ایران بیرق پر افتخاری است که تا ابد یادآور فداکاری و تلاش فرزندان پاکباز ایران زمین در دفاع از تمامیت ارضی و فرهنگ ملی و زبان فارسی است. در طول تاریخ، این پرچم همواره به دست بهترین جنگاوران آوای ایستادگی و سرود پایداری را طنین افکند و در لحظات سخت نبرد، امید نیکی و بهروزی ایرانیان بود.
پرچم سه رنگ ایران نشانی والا از هویت ملی و فرهنگ ایرانی است که با رنگ سبز، خرمی و شادکامی با رنگ سپید، صلح و دوستی و با رنگ سرخ نام و یاد فرزندان پاکباز ایران زمین را گرامی داشته است. بنا به یافتههای باستانشناسی در کاوشهای تخت جمشید در آپادانا، تندیس مفرغی عقابی با بالهای گشوده از زمان هخامنشیان بر سنگی لاجوردی وجود دارد که سه رنگ سبز و سپید و سرخ نقش بسته است. دکتر بختورتاش با پژوهشی شایسته در این کتاب با روش علمی نمادهای ملی ایران را مورد بررسی قرار داده و از عظمت فرهنگی و روحیه مسالمتجو، آرامش طلب و بزرگ ایرانیان در طول تاریخ روایت میکند.»
بنابراین گزارش، نخستین اشاره در تاریخ اساطیر ایران به وجود پرچم، به قیام کاوه آهنگر علیه ظلم و ستم آژی دهاک(ضحاک) بر می گردد. در آن هنگام کاوه برای آن که مردم را علیه ضحاک بشوراند، پیش بند چرمی خود را بر سر چوبی کرد و آن را بالا گرفت تا مردم گرد او جمع شدند. سپس کاخ فرمانروای خونخوار را در هم کوبید و فریدون را بر تخت شاهی نشانید.
فریدون نیز پس از آنکه فرمان داد تا پاره چرم پیش بند کاوه را با دیباهای زرد و سرخ و بنفش آراستند و دُر و گوهر به آن افزودند، آن را درفش شاهی خواند و بدین سان " درفش کاویان " پدید آمد. نخستین رنگهای پرچم ایران زرد و سرخ و بنفش بود، بدون آنکه نشانه ای ویژه بر روی آن وجود داشته باشد.
درفش کاویان صرفاً افسانه نبوده و به استناد تاریخ تا پیش از حمله اعراب به ایران، بویژه در زمان ساسانیان و هخامنشیان پرچم ملی و نظامی ایران را درفش کاویان می گفتند، هر چند این درفش کاویانی اساطیری نبوده است.
محمدبن جریر طبری در کتاب تاریخ خود به نام الامم و الملوک می نویسد: درفش کاویان از پوست پلنگ درست شده، به درازای دوازده ارش که اگر هر ارش را که فاصله بین نوک انگشتان دست تا بندگاه آرنج است 60 سانتی متر به حساب آوریم، تقریباٌ پنج متر عرض و هفت متر طول می شود. ابولحسن مسعودی در مروج اهب نیز به همین موضوع اشاره می کند.
به روایت اکثر کتب تاریخی، درفش کاویان زمان ساسانیان از پوست شیر یا پلنگ ساخته شده بود، بدون آنکه نقش جانوری بر روی آن باشد. هر پادشاهی که به قدرت می رسید تعدادی جواهر بر آن می افزود. به هنگام حملهٌ اعراب به ایران، در جنگی که در اطراف شهر نهاوند در گرفت درفش کاویان به دست آنان افتاد و چون آن را همراه با فرش مشهور " بهارستان " نزد عمربن خطاب خلیفه مسلمانان، بردند وی از بسیاری گوهرها، دُرها و جواهراتی که به درفش آویخته شده بود دچار شگفتی شد و به نوشته فضل الله حسینی قزوینی در کتاب المعجم می نویسد: " امیر المومنین سپس بفرمود تا آن گوهرها را برداشتند و آن پوست را سوزانیدند ".
با فتح ایران به دست اعراب - مسلمان، ایرانیان تا دویست سال هیچ درفش یا پرچمی نداشتند و تنها دو تن از قهرمانان ملی ایران زمین، یعنی ابومسلم خراسانی و بابک خرم دین دارای پرچم بودند. ابومسلم پرچمی یکسره سیاه رنگ داشت و بابک سرخ رنگ به همین روی بود که طرفداران این دو را سیاه جامگان و سرخ جامگان می خواندند.
براساس این گزارش، بخشهای نخستین اثر، ویژه ایران باستان، روزگاران اسطوری، کیانی، دینی و تاریخی تا قبل از ظهور اسلام است که بر آگاهیهای جوانان و اقشار مختلف مردم نسبت به آن دوران میافزاید. بخش دیگر که از پایان سلسله ساسانیان و آغاز گسترش دین اسلام در ایران است، به گونهای بررسی شده که پاسخگوی نیازهای مخاطبان جهت آگاهی از روزگار هر یک از فرمانروایان و پادشاهان و پرچمها و درفشهای رایج در آن عصرها میباشد و نیز بخشی ویژه به تاریخچهء پیدایش صلیب سرخ،شیر و خورشید و هلال احمر میپردازد.
در خاتمه جستاری نیز تحت عنوان «یادآوری»به صورت خودآموزنده قرار دارد که حاوی نکات ارزشمندی نظریههای دانشمندان و پژوهشگران و گزارشهای مرتبط است.
نگارنده در قسمتی از بخش نخست کتاب در اهمیت جایگاه درفش کاویانی در فرهنگ و تاریخ ایران،با استناد به شاهنامه فردوسی،اشعاری را که مباحث مربوط به داستان قیام کاوه و فریدون علیه ضحاک را به طور اعم و درفش کاویانی را به طور اخص در بر دارد،آورده است. نگارنده در ادامه با استناد به آثار پژوهشگرانی چون عبد الحسین زرینکوب و منابع تاریخی دیگر این قسمت را به پایان برده و در قسمتی دیگر از قول «اوسکارمان» فرجام درفش کاویانی را که دیگر به انواع سیم و زر و پارچههای زیبا آراسته شده بود، پی میگیرد و رد آن را در حفریات شهر بومپی که نبرد ایسوس بین داریوش و اسکندر در آنجا واقع شد و در اثر آتشفشان نابوده شده بود،جستجو میکند.
«درفش در ایران باستان: روزگار پیشدادیان و کیانیان؛ درفش در کتابهای دینی؛ درفش گرشاسب؛ درفش در شاهنامه؛ درفش کاویان، روزگار هخامنشیان: عقاب کوروش؛ چرا شاهین در ایران گرامی بود؛ نمونه درفش بازسازی شده، روزگار اشکانیان: واژگونی پرچم رومیان؛درفش اشکانی، فرتهداران، روزگار ساسانیان و دگر روزگاران؛از غزنویان تا برآمدن صفویه، از قاجار تا آغاز مشروطیت، پژوهش در آخشیجهای پدیدآورنده نشان، درفش از آغاز مشروطه تا پایان دوره قاجار، درفش در دوران پهلوی و درفش جمهوری اسلامی» از جمله فصل های این کتاب مستند و خواندنی است