نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی

رئیس  سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: علیرغم تبلیغات کاذب بوجود آمده در خصوص توجه به گردشگری استان، اما مهمترین دغدغه و اولویت شهرستانهای خراسان رضوی برای خروج از بحران، نگاه ویژه به بخش کشاورزی است.

به گزارش تابان تربت، مجتبی مزروعی در مراسم تودیع و معارفه مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه افزود: اصل و مبنا در حوزه کشاورزی توجه و تمرکز به هدف در این بخش است که با مدیریتی صحیح، ارتقای سطح تولید، افزایش بهره وری و راندمان تولید، و بهره گیری از علم و تکنولوژی بروز شاهد رونق در این بخش خواهیم بود.

 

وی بیان کرد: طی ۳۰ سال گذشته هر زمان دولتها به بخش کشاورزی توجه ویژه کردند میزان مهاجرت از روستا به شهر کاهش داشت و هر زمان مورد بی توجهی قرار می گرفت شاهد موج مهاجرت از روستا به شهرها بودیم.

 

مزروعی به موج مهاجرت روستائیان به شهر اشاره کرد و افزود: طی چند سال اخیر موج مهاجرت روستائیان به شهر در خراسان رضوی دو برابر میانگین کشوری است، بطوریکه در کل کشور میزان مهاجرت ۶ دهم درصد و در این استان ۳/۱ دهم درصد می باشد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: توجه به فعالیت های بخش کشاورزی در راستای تولید ثروت و ایجاد اشتغال پایدارو همچنین اقتصادی کردن بخش کشاورزی، ضمن فراهم نمودن معیشت روستائیان باعث کاهش معضل مهاجرت به شهرها می شود.

 

وی با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت استان در مشهد ساکن هستند، افزود: با توجه به موج مهاجرت روستا به شهر نیمی از جمعیت استان در مشهد و حتی بیش از نیمی از روستائیان استان درحاشیه های این شهر سکونت دارند که بر معضل حاشیه نشینی کلانشهر مشهد افزوده است.

 

مزروعی در خصوص دلیل این معضل گفت: سوء مدیریت و عدم توجه به ظرفیت های بخش کشاورزی باعث شده تا سرمایه ها در مسیر یک طرفه حرکت کنند و شاهد مهاجرت به کلانشهرها باشیم.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: برخی موضع گیری های تند در خصوص بحران منابع آبی باعث شده روستائیان رغبتی به فعالیت در بخش کشاورزی نداشته باشند، در صورتی که می توان با روش های نوین آبیاری از منابع محدود هم بیشترین بهره وری را داشته باشیم.

 

وی گفت: باید ابزار و تجهیزات لازم با برنامه ریزی مدون و اصلاح شده در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا ضمن استفاده بهینه از منابع آبی بخش کشاورزی نیز رونق بگیرد.

 

مزروعی واردات بی رویه را سم مهلکی برای کشاورزی دانست و افزود: با توجه به منابع محدود آبی باید برای رونق بخش کشاورزی با اعتماد به کارشناسان و نگاه ویژه به مباحث فنی و تخصصی، با کمترین هزینه بالاترین بهره وری را داشته باشیم.

 

وی گفت: ایجاد امنیت غذایی و تامین غذای سالم اساس رشد و آینده نظام است که باید برای جامعه ای پیشرو انسانهایی توسعه یافته و سالم آماده کنیم.

 

در پایان این مراسم از زحمات چهار ساله سعادت علی نیا مدیر اسبق جهاد کشاورزی تربت حیدریه تقدیر و محمد کریمی فرزقی بعنوان مدیر جدید این معاونت معارفه شد.

 





:: موضوعات مرتبط: محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 785
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 مرداد 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: